ESCOLA DE MÚSICA JAM SESSION
CENTRE AUTORITZAT | COD. 08069426
L'Escola de Música Jam Session, autoritzada pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya segons el Decret 179/1993 del 27 de juliol, ofereix un gran ventall de nivells de formació musical segons les necessitats dels alumnes, i atorga els coneixements necessaris per a accedir a qualsevol curs de Grau Professional de Música, així com al Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música.
AJUDES 2024-25 A LA FORMACIÓ MUSICAL
Tardes Educatives - ICUB
La convocatòria d'ajuts econòmics a la ciutadania per realitzar activitats culturals i artístiques fora de l'horari escolar ja s'ha publicat. Les famílies podran sol·licitar les ajudes econòmiques del 12 de setembre fins al 7 d'octubre de 2024, ambdós inclosos.
Programes d'estudis
* Graus 1 a 6: quadrimestrals.
El Programa d'Estudis Professional està dissenyat perquè els estudiants adquireixin les competències necessàries per poder continuar amb els Estudis Superiors de Música. Es divideix en tres nivells, d'acord amb el Marc Europeu de Qualificacions (EQF - European Qualification Framework):
Nivell 1
- Coneixements generals bàsics.
- Habilitats bàsiques necessàries per a efectuar treballs senzills.
- Treball o estudi sota la supervisió directa en un context estructurat.
De 5 a 11 crèdits EQF
Nivell 2
- Coneixements bàsics en un camp de treball o estudi concret.
- Habilitats cognitives i pràctiques bàsiques, necessàries per a utilitzar informació útil en el moment de realitzar treballs i resoldre problemes generals amb l'ajuda de regles i eines senzilles.
- Treball o estudi sota supervisió, però amb cert grau d'autonomia.
De 14 a 24 crèdits EQF
Nivell 3
- Coneixements de fets, principis, processos i conceptes generals en un camp de treball o estudi concret.
- Gamma d'habilitats cognitives i pràctiques necessàries per a efectuar treballs i resoldre problemes, seleccionant i aplicant mètodes, eines, materials i informació diversa.
- Assumir responsabilitats pel que fa a la realització d'activitats de treballs amb certa complexitat.
- Adaptació del propi comportament a les circumstàncies per resoldre problemes.
De 30 a 35 crèdits EQF
Totes les assignatures són obligatòries. Observeu les particularitats d'algunes d'elles:
- Piano complementari: Aplicació pràctica de l'assignatura de Cultura musical. Excepte per als que estudien piano.
- 2n instrument: Harmònic per a instruments melòdics i melòdic per a instruments harmònics.
- Big Band: Obligatòria per a instruments de vent. Per als de corda està disponible l'Orquestra.
- Harmonia històrica/Producció musical: Pot cursar primer Harmonia històrica i després Producció musical, o viceversa.
El Programa d'Estudis Infantil/Elemental s'estructura en cinc nivells, agrupats en dues etapes; dos nivells en la primera etapa i tres nivells en la segona. L'edat de l'alumnat queda compresa entre els 3 i els 10/11 anys. Al llarg d'aquest període la cançó es constitueix com l'eix vertebrador de l'entorn on s'estructura tot el procés d'ensenyament/aprenentatge.
Etapa infantil
A partir del descobriment del so i el silenci, s'aprofundeix de mica en mica en el coneixement i distinció de les qualitats del so (altura, durada, intensitat i timbre) i els seus atributs (agut-greu, llarg-curt, fort-fluix, amb el so propi de veus i instruments).
Cadascun d'aquests atributs contempla aquells elements que són propis de la notació musical convencional (notes musicals, figures rítmiques, dinàmiques i mitjans d'expressió). Pel que ser capaç de distingir, reconèixer i utilitzar cada un d'ells condueix finalment a la comprensió i l'ús correcte de el llenguatge musical, i per tant de la seva lectura i escriptura.
Paral·lelament, de forma eminentment sensorial, es treballen aspectes rítmics com la pulsació (regularitat i variació), diferents esquemes rítmics i la seva traducció en moviment atenent de forma progressiva a la sincronització cada vegada més precisa amb l'estímul sonor.
En tot aquest procés estaran sempre presents, com a punt de partida i referent d'actuació, els tres elements bàsics de sensibilització musical contemplats com la cançó, la dansa i l'audició (viva i gravada sense perdre de vista el rigor i l'exigència necessària en tot el procés d'ensenyament-aprenentatge) en totes les activitats, que tractaran de ser emmarcades dins d'un context lúdic que estimuli a l'infant cap a la seva participació i li faci amè i gratificant l'esforç que realitza dia a dia.
Els objectius finals d'aquesta etapa es consideren consolidats quan el nen està preparat i madur conceptualment per iniciar l'aprenentatge del llenguatge musical convencional, moment en què podrà començar la segona etapa de el Programa Infantil.
Etapa Elemental
Al llarg d'aquesta etapa l'alumne anirà descobrint els elements del llenguatge musical, melòdics i rítmics de forma lenta i progressiva de manera que li permetin anar assimilant i interioritzant cada un d'ells de forma vivencial i pràctica.
A l'acabar la primera etapa, l'alumne ja és capaç de distingir sons aguts i greus molt precisos, com les notes sol i mi. La durada dels sons que podrà també diferenciar tindran entre si la mateixa relació que trobarà entre les figures de negra i corxera. A partir d'aquestes capacitats és possible començar a avançar en el camp convencional de la lectura-escriptura de música.
Els elements, melòdics (notes musicals), rítmics (figures rítmiques) o dinàmics (fort, fluix, crescendos...) es troben sempre en el context de les cançons, algunes apreses en l'etapa anterior i altres presentades de nou, de manera que constantment es fa present la seva utilitat expressiva en un entorn eminentment musical.
La notació es fa des del primer moment tant en Clau de Sol com a clau de Fa, el que proporciona una millor agilitat de lectura i facilitarà en un futur, l'accés a un més ampli ventall d'instruments.
Al llarg d'aquesta etapa els alumnes comencen l'estudi de l'instrument, l'elecció de el qual s'intenta facilitar donant a conèixer en directe tots aquells que són presents a l'escola amb audicions durant les classes d'altres alumnes. També s'introdueix a l'alumnat en el camp de l'harmonia, tant per mitjà de petits exercicis de lectura a dues veus com amb la interpretació de temes amb divers instrumental (metal·lòfons, carillons, xilòfons...).
Amb el valor i la importància que té la cançó en tot el procés d'aprenentatge, no cal dir que, en tot moment es dóna a la veu la rellevància que té i mereix com a instrument musical i com a eina de treball imprescindible en aquesta fase.
L'objectiu final de l'etapa és, per sobre de tot, la sensibilització dels nens i nenes dins del fet musical i l'adquisició dels coneixements necessaris per fer del llenguatge una eina útil per seguir avançant en el coneixement de la música i aconseguir d' aquest, un mitjà d'expressió de la pròpia sensibilitat que els ajudi en el procés de maduració com a persones.
En el Programa d'Estudis Juvenil es prepara a l'estudiant per afrontar el Programa Professional i continuar amb el seu aprenentatge musical. Els quatre graus equivalen als dos primers del Programa Professional d'adults.
El Programa d'Estudis Lliure permet a l'estudiant avançar de forma ordenada, tot i que queda fora del procés oficial d'exàmens i certificacions. Consisteix en oferir els mateixos coneixements del Programa Professional, però sense exigir el domini de les seves matèries.
Amb tres assignatures repartides en tres hores setmanals, assegurem un coneixement global que permet a l'alumne accedir a el programa flexible o professional en qualsevol moment, sempre que el professor o tutor ho aconselli.
ASSIGNATURES I MATERIAL DIDÀCTIC
Indispensable per l'assimilació dels conceptes bàsics del llenguatge musical i pel desenvolupament de l'estudiant amb el seu instrument.
Entre altres continguts, a part d'història de la música i el seu impacte en la societat actual, s'inclouen estudis de teoria, harmonia, arranjaments, composició, estètica, filosofia, llenguatge, educació de l'oïda, improvisació, anàlisi… que asseguren una formació musical multidisciplinària i àmplia.
Instrument Individual és en una classe exclusiva alumne-professor en la que s'estudien els aspectes tècnics de l'instrument: la posició, el repertori, la lectura, la comprensió, la història, els estils, etc.
Els instruments dels quals s'imparteixen classes són bateria, percussió, baix elèctric, contrabaix, piano/teclats, guitarra elèctrica/acústica/clàssica, veu, saxo, clarinet, flauta travessera, trompeta, trombó, violí i vibràfon.
Es treballa la comprensió musical general de manera pràctica. Tots els músics, independentment de l'instrument principal que dominin, han de poder defensar-se a nivell d'acompanyament amb el piano, ja que el teclat ofereix una visió molt clara del funcionament de les veus a nivell harmònic.
Com a complement de la informàtica musical i les noves tecnologies, es converteix en un aliat excepcional de l'estudiant. Es tracta d'una assignatura que, sense necessitat d'aprofundir en tècniques avançades de piano, permet gaudir de la música fàcilment i, el més important, comprendre-la.
Aquesta assignatura té per objectiu treballar la comprensió musical, sempre necessària, des de diferents perspectives alienes a l'instrument principal. I és que el cervell s'acostuma fàcilment a l'esquema visual de l'instrument principal i aprofundeix en posicions geomètriques pròpies de la tècnica específica física, i d'aquesta manera deixem de pensar en relacions gravitatòries entre les notes musicals.
Per tant, en aquesta assignatura es substitueix la comoditat visual esquemàtica habitual a la qual l'estudiant està acostumat per una totalment diferent. Amb això s'aconsegueix que el cervell treballi no per posicions visuals sinó per relacions musicals. Una vegada l'estudiant ha comprès aquestes relacions, quan torna a l'instrument principal no només continua reconeixent els esquemes originals, sinó que és capaç d'entendre les relacions musicals de manera global, i fins i tot d'incorporar aspectes musicals de l'instrument secundari, que fan el principal més ric i original.
S'aconsella que els alumnes de corda estudiïn un instrument de vent i que els alumnes de vent en toquin un de corda. Un d'harmònic per als més melòdics, i un de melòdic per als més harmònics.
Es basa en la relació entre els diferents elements que formen les principals formacions, des de banda o grup fins a orquestra, des de la més clàssica fins a la més contemporània.
S'estudien conceptes com el groove de diferents estils, la pulsació, la variació de velocitat, les equivalències de figures rítmiques, la improvisació, la creació de ritmes propis, estructures complexes, polirítmies, l'aplicació de diferents compassos en diferents seccions d'un mateix tema, l'experimentació sonora i la composició aplicada.
Com a formacions més àmplies, també hi ha l'Orquestra de Corda i la Big Band de vents. S'aconsella que tots els alumnes passin, almenys durant un curs, per qualsevol d'aquestes grans formacions per aprendre a treballar amb les diferents tessitures dels diversos instruments orquestrals i aplicar tècniques com el background, el solo o les principals tècniques d'orquestració.
Durant anys, hem comprovat que els alumnes de modern no sempre saben reconèixer aspectes bàsics de l'harmonia tradicional. Harmonia Històrica és una assignatura important per entendre l'evolució d'una ciència a través de la seva història, les diferents aplicacions i les seves diverses nomenclatures.
Una vegada tens els conceptes harmònics bastant clars, és un curs per gaudir.
És una assignatura en la que s'estudien els principis bàsics del món de la producció sonora contemporània: des de la preproducció d'una maqueta, amb la consegüent producció d'un àlbum amb so propi, arranjaments, mescles, etc., fins a l'última fase de postproducció i masterització.
També s'estudien aspectes comercials per a publicitat i un petit mòdul de BSO (música per a bandes sonores originals) com a complement en la relació entre música i imatge.
Els Centres Educatius Jam Session ofereixen el curs PAS (Programa d'Accés a l'Superior). Aquest curs pont, d'un any de durada, garanteix a l'aspirant els coneixements necessaris per presentar-se a les proves d'accés dels Estudis Superiors de Música, vàlids per a tot Europa.
Material didàctic dissenyat per als centres educatius vinculats a Jam Session. Una col·lecció de nou llibres per a cada instrument, creada pels professors de l'Escola de Música Jam Session, amb tot el necessari per al seguiment de les classes i la preparació dels exàmens, organitzats segons el Programa Professional d'Estudis.