El programa infantil-elemental de l’Escola de Música Jam Session s’estructura en cinc nivells, agrupats en dues etapes: dos nivells a la primera etapa i tres nivells a la segona.
L’edat de l’alumnat comprèn dels 3 als 10-11 anys. Al llarg d’aquest període, la CANÇÓ és l’eix vertebrador al voltant del qual s’estructura tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.
ETAPA INFANTIL
A partir del descobriment del so i el silenci, s’aprofundeix gradualment en el coneixement i la distinció de les qualitats del so (altura, durada, intensitat i timbre) i els seus atributs (agut-greu, llarg-curt, fort-fluix, amb el so propi de veus i instruments).
Cadascun d’aquests atributs contempla els elements propis de la notació musical convencional: notes musicals, figures rítmiques, dinàmiques i mitjans d’expressió. Ser capaç de distingir-los, reconèixer-los i utilitzar-los condueix finalment a la comprensió i l’ús correcte del llenguatge musical, i per tant a la seva lectura i escriptura.
Paral·lelament, de manera eminentment sensorial, es treballen aspectes rítmics com ara la pulsació (regularitat i variació), diferents esquemes rítmics i la seva traducció en moviment, atenent de manera progressiva a la sincronització cada vegada més precisa amb l’estímul sonor.
En tot aquest procés són sempre presents, com a punt de partida i referent d’actuació, els tres elements bàsics de la sensibilització musical ―la cançó, la dansa i l’audició (viva i gravada, sense perdre de vista el rigor i l’exigència necessaris en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge)― en totes les activitats, que s’emmarquen en un context lúdic que estimula l’infant cap a la participació i que fa amè i gratificant l’esforç que fa dia a dia.
Els objectius finals d’aquesta etapa es consideren consolidats quan l’infant està preparat i és prou madur conceptualment per iniciar l’aprenentatge del llenguatge musical convencional, moment en què podrà començar la segona etapa del Cicle Infantil.
ETAPA ELEMENTAL
Al llarg d’aquesta etapa l’alumne va descobrint els elements del llenguatge musical, melòdics i rítmics, de manera lenta i progressiva, la qual cosa li permet anar assimilant-los i interioritzant-los de forma vivencial i pràctica.
En acabar la primera etapa, l’infant ja és capaç de distingir sons aguts i greus molt precisos, com les notes sol i mi. La durada dels sons que també pot diferenciar tenen entre si la mateixa relació que trobarà entre les figures de negra i corxera. A partir d’aquestes capacitats, és possible començar a avançar en el camp convencional de la lectoescriptura de música.
Els elements melòdics (notes musicals), rítmics (figures rítmiques) o dinàmics (fort, fluix, crescendos…) es troben sempre en el context de les cançons, algunes apreses en l’etapa anterior i d’altres presentades de nou, de manera que constantment es fa present la seva utilitat expressiva en un entorn eminentment musical.
La notació es fa des del primer moment tant en clau de sol com en clau de fa, la qual cosa proporciona una millor agilitat de lectura i facilita, en un futur, l’accés a un ampli ventall d’instruments.
Al llarg d’aquesta etapa els alumnes comencen l’estudi de l’instrument. L’elecció s’intenta facilitar donant a conèixer en directe tots els instruments de què disposa l’Escola, mitjançant audicions durant les classes d’altres alumnes. També s’introdueix l’alumnat en el camp de l’harmonia, tant per mitjà de petits exercicis de lectura a dues veus com amb la interpretació de temes amb instrumental divers (metal·lòfons, carillons, xilòfons…).
Amb el valor i la importància que té la cançó en tot el procés d’aprenentatge, no fa falta dir que en tot moment es dóna a la veu la rellevància que té i mereix com a instrument musical i com a eina de treball imprescindible en aquesta fase.
En aquest etapa es treballa, sobretot, la sensibilització dels infants dins del fet musical, i també l’adquisició dels coneixements necessaris per fer del llenguatge una eina útil per continuar avançant en el coneixement de la música i aconseguir que sigui un mitjà d’expressió de la pròpia sensibilitat, que ajudi en el procés de maduració.