5. Contingut de les proves i simulacres

5. Contingut de les proves i simulacres

Contingut de les proves d’accés

 

La prova d’accés específica consta de dues parts (A i B), més un exercici per als candidats que no acreditin el Grau Professional de Música. La qualificació final, expressada en l’escala de 0 a 10 amb tres xifres decimals, és la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les dues parts (A i B) de la prova.

La prova d’accés es considera superada si s’ha obtingut una puntuació igual o superior a 5 en cadascuna de les parts. La part A té per objectiu comprovar la possessió, en grau suficient, dels coneixements i habilitats adequats per accedir als Estudis Artístics Superiors.

 

· PART A

 

CONTINGUTS DE LA PART A (Interpretació i Sonologia)

 

 

• Percepció auditiva (60 minuts)  /  (Interpretació: 35%) – (Sonologia: 30%)

· Dictat ritmicomelòdic (Interpretació: 15%) – (Sonologia: 15%).

· Dictat harmònic (Interpretació: 20%) – (Sonologia: 15%).

 

• Anàlisi musical (90 minuts)  /  (Interpretació: 20%) – (Sonologia: 25%)

Anàlisi d’una partitura per a banda. Es valora l’anàlisi harmònica, el reconeixement d’estils i d’aspectes socioculturals relacionats, el coneixement de la terminologia, el llenguatge tècnic i la justificació de les respostes.

 

• Anàlisi auditiva (60 minuts)  /  (Interpretació: 15%) – (Sonologia: 25%)

Audició d’un fragment musical. Heu de contestar un qüestionari sobre estructura, harmonia, instrumentació, etc.

 

• Prova instrumental

· Interpretació (5 minuts / 30%):

Interpretació d’un tema* de caràcter tècnic. Heu de triar un estudi dels dos proposats pel centre (vegeu la llista d’ESTUDIS TÈCNICS més avall).

· Sonologia (10 minuts / 20%):

Interpretació d’un repertori* de 10 minuts on es demostra el domini d’un instrument. Si l’instrument es melòdic, s’haurà d’acompanyar d’un instrument harmònic.

* Per aquesta prova es permet l’ús de backing tracks que haurà de portar el propi aspirant.

 

 IMPORTANT: El centre proporcionarà reproductors de mp3 per a la realització de la part A. Recomanem que l’aspirant porti els seus propis auriculars.

 


 

· PART B

 

La part B té per objectiu comprovar la possessió de les capacitats necessàries per cursar els estudis corresponents.

 

CONTINGUTS DE LA PART B  (Interpretació)

 

• Interpretació (35%):

Interpretació de cinc temes de diversos estils i èpoques en què l’aspirant demostri el seu domini de l’instrument. De manera orientativa, el centre publica un llistat d’obres de referència. En qualsevol cas, el repertori és lliure i fins i tot l’aspirant pot presentar composicions pròpies que estiguin en un nivell equivalent a les proposades pel centre. Si l’aspirant decideix presentar una composició pròpia, ha d’enviar a superior@jamsession.cat les partitures i l’àudio per a la seva revisió el mateix dia que ompli el formulari d’inscripció. Es valorarà la diversitat estilística.

La interpretació del repertori serà amb músics procurats per l’aspirant.

 

• Improvisació (25%):

 

  • Improvisació sobre base (20%)

Improvisació sobre una base rítmicoarmónica donada pel tribunal examinador. Es valorarà la creativitat en la improvisació, la varietat en la tècnica instrumental, la varietat rítmica, el control del llenguatge i l’aplicació de materials sobre progressions harmòniques estàndards.

Exemple de base per improvisació: Escoltar

 

* Els aspirants a veu hauran de cantar d’oïda la introducció de les següents cançons i improvisar sobre un loop.

· Per a homes:

James Blake “Retrograde” del disc Overgrown.

Des 0:00 fins 02:05 minuts. (Veu principal de James Blake).

· Per a dones:

Björk “The Pleasure Is All Mine” del disc Medulla.

Des 0:00 – 02:00 minuts. (Veu principal de Björk).

 

  • Improvisació lliure (5%)

Improvisació sense acompanyament.

 

• Sessió de treball (40%):

 

  • Técnica (25%)

Materials de referència per a la Sessió de treball de les Proves d’accés:

1. Escales i arpegis

· Escales modals.

· Escala menor melòdica i modes importants (Alterada i Lídia b7).

· Escala menor harmònica i modes importants (Mixolídia b9 b13).

· Escala simètrica disminuïda.

· Escala tonal.

· Arpegis Maj7, 7, 6, m7, m7b5, m6, dim7, 7su4, 7b5, 7#5, mMaj7, Maj7#5.

2. Harmonia

· Triades major, menor, disminuïda, augmentada (grups 3 cordes). Posició fonamental i dues inversions.

· Acords quatríades (6432 i 4321 per guitarra) i inversions (Maj7, 7, m7, 6, m7b5, m6, dim7 i 7sus4) + acords amb tensions (6432 per guitarra). Ex: Gmaj7#11, G7#5, G7#11, Cm7(9)…

· Acords DROP 2 (4321 per guitarra) amb una i/o dos tensions. Ex: GMaj7(9), G7(9,13), G7(b9, 13)…

· Acords quatríades (5432 per guitarra) i inversions (Maj7, 7, m7, m7b5, Maj7b5, Maj7#5, m7#5, 7b5, 7#5, 7sus4, mMaj7, 6, m6).

· Triades diatòniques de l’escala menor melòdica.

 

• Lectura a vista (15%)

* Exemples de lectura a vista:

Veu / Bateria / Guitarra

 

· Entrevista:

L’aspirant haurà de respondre una sèrie de preguntes de caràcter general, formulades pel tribunal, per valorar la seva maduresa. Un cop realitzada l’entrevista, el tribunal podrà decidir l’accés de l’aspirant independentment dels resultats obtinguts en la Part A i B.

 

 

CONTINGUTS DE LA PART B  (Sonologia)

 

  • Análisis (60 minuts / 45%)

L’aspirant realitzarà l’anàlisi d’un fragment sonor a partir de l’audició del mateix i la partitura corresponent. L’exercici es completa amb un qüestionari de cinc preguntes.

 

  • Tractament de l’àudio (30 minuts / 55%)

Manipulació d’un fragment sonor amb les especificacions definides per l’examinador. Es valorarà l’agilitat en l’aplicació de les solucions proporcionades per l’aspirant.

* El software que utilitzarà l’aspirant per aquesta prova serà Logic Pro.

 

 


Exercici específic per a aspirants que no acreditin el títol de grau professional de música:

 

• Anàlisi (120 minuts)

Exercici escrit sobre un tema de 4 o 5 minuts. Disposeu de l’àudio i la partitura d’un tema, que heu d’analitzar. Es valoren aspectes concrets sobre la peça: estructura, melodia, harmonia, instrumentació, interpretació proposada i aspectes generals, com el seu context.


 

ESTUDIS TÈCNICS (Exercici pràctic – part A)

Només per l’especialitat d’Interpretació

 

Aquest exercici és obligatori. Heu de triar un dels dos estudis proposats pel centre:

 

Estudis tècnics per a bateria

1. Transcripció del tema “Good Times, Bad Times” del Celebration Day Concert 2012 de Led Zeppelin fins el compas 50.

2. Estudi 19 del llibre de Ron Spardagni “The Modern snare drummer” (Hal Leonard).

 

Estudis tècnics per a piano

1. “La Villa Strangiato” by  Geddy Lee, Alex Lifeson, Neil Peart; Core Music Publishing (versió per a piano).

2. “Four, Three” i “Forcing the Pace” (aquesta segona, acompanyada del backing track corresponent) by Christopher Norton (Boosey & Hawkes).

 

Estudis tècnics per a guitarra elèctrica

1. “Glasgow Kiss” (John Petrucci) fins el minut 2:05; John Petrucci: Suspended Animation ed. Alfred Music.

2. “Lazy” (Deep Purple). Intro i solo de guitarra del minut 1:40 al 3:03 (aprox); Hal Leonard Deep Purple Machine Head Tab Book ed. Hal Leonard.

 

Estudis tècnics per a baix elèctric

1. “Cello Suite nº1 – Prelude”, by J. S. Bach.

2. “Slap-it! Ex 78” Eyes, by Tony OppenheimFunk Studies for Electric Bass ed. Theodore Presser Company.

 

Estudis tècnics per a veu

1. “Exercici 19 – Part 2″ Complete Vocal Workouts For The Contemporary Singer (Anne and Rick Peckham). Berklee Press.

2. “Estudi tècnic (cd1 track 25)  pàgina 42 octave leaps” by Roger Kain; The complete Vocal Workout- A step-By step Guide to tough vocals ed. SMT, Sanctuary Publishing Limited.

Estudis tècnics per a saxo

  1. Bob Mintzer  (14 Jazz & Funk Etudes) – Start with the blues.
  2. Bob Mintzer  (14 Blues & Funk Etudes) – Shuffle de-funk.

 

Estudis tècnics per a violí

Per aquest instrument l’aspirant haurà d’interpretar els 5 temes proposats a continuació:

  1. Lenny Niehaus – Jazz Conception Vol.2 – Intermediate – Try Publishing Company.
  2. Altamiro Carrilho – Chorinhos didácticos.
  3. Astor Piazzolla – Tango Études – Editions Henry Lemoine.
  4. Bob Stoloff-Blues Scatitudes – Gerard and Sarzin Publishing Company.
  5. R.Kreutzer – 42 Studies for Violin – Schimer’s Library.

 


 

Repertori de referència – part B

Només per l’especialitat d’Interpretació

 

Repertori de referència per a bateria

Billy Cobhan – Taurian Matador

Rush – YYZ

Jimi Hendrix – Manic Depression

Steve Vai – Juice

Toto – Jake to the Bone

Porcupine Tree – Wedding Nails

 

Repertori de referència per a piano

Emerson, Lake & Palmer (Trilogy) – Benny The Bouncer

Supertramp (Paris) – Rudy

Mike Oldfield (Tubular Bells II) – Sentinel

Deep Purple (Machine Head) – Lazy

Jamie Cullum (The Pursuit) – Don’t Stop The Music

Britney Spears (Dirty Loops version) – Circus

 

Repertori de referència per a baix elèctric

Megadeth – Holy Wars

Dream Theater – Six O’Clock

U.K. – In the Dead of Night

Jaco Pastorius – Teen Town

Rush – YYZ

Iron Maiden – The Number of the Beast

Pegasus – Caminant pels Núvols

 

Repertori de referència per a guitarra elèctrica

Van Halen – Hot For Teacher

The Eagles – Hotel California

Iron Maiden – Hallowed be Thy Name

Lynyrd Skynyrd – Sweet Home Alabama

Dream Theater – Pull me Under

Guns n’ Roses – Sweet Child O’ Mine

Eric Johnson – Manhattan

Joe Satriani – Premonition

The Eagles – Life in the Fast Lane

Steely Dan – Josie

Blood, Sweat & Tears – Spinning Wheel

 

Repertori de referència per a veu

Per homes – Rock:

Queen – Is This The World We Created

David Bowie – Let ́s Dance

Stevie Wonder – Superstition

Nirvana – Smells Like Teen Spirit

Glen Hughes – Soul Mover

Peter Gabriel – In Your Eyes

Jeff Buckley – Eternal Life

Jack White ‐ Lazarreto

 

Per homes – Noves Tendències:

Radiohead – Pyramid Song

James Blake – Limit To Your Love

Sigur Rós – Vaka

Massive Attack – One Love

Gnarls Barkley – Crazy

Antony and The Johnsons – Hope There ́s

Jamiroquai – Virtual Insanity / Seven Days In Sunny June

Bon Iver – Perth

 

Per dones – Rock:

Janis Joplin – Piece Of My Heart

Patti Smith – Because The Night

Etta James – I ́d Rather Go Blind

Tina Turner – Private Dancer

Alanis Morrissette – You Oughta Know

Tori Amos – Precious Things

PJ Harvey – Big Exit

Pink Floydd – The Great Gig In The Sky

 

Per dones – Noves Tendències:

Imogen Heap – Hide and Seek

Tricky – Overcome

Massive Attack – Unfinished Sympathy / Tear Drop

Björk – Hyperballad / Joga

Portishead – It Could Be Sweet / Wandering Star

Moloko – Sing It Back

Amy Winehouse – Stronger Than Me

FKA Twings – Lights On

 

Repertori de referència per a saxo

Antonio Carlos Jobim ( Antonio Carlos Jobim – Wave ) – Wave

Bob Berg (Bob Berg -Short stories) – Friday Night At The Cadillac Club 

Herbie Hancock (Herbie Hancock – Thrust) – Butterfly

John Coltrane (John Coltrane – Coltrane Jazz) – Like Sonny

Michael Brecker (Brecker Brothers – Straphangin’) – Straphangin’

Mike Stern (Mike Stern – Jigsaw) – Loose ends

Paquito D’Rivera (Paquito d’Rivera – Why not!) – Gdansk

Pat Metheny (Michael Brecker – Time is the essence) – Timeline

Russell Ferrante ( Yellowjackets – The Spin  ) – Geraldine

Victor Young ( Miles Davis – 1958 Miles ) – Stella by starlight 

 

Repertori de referència per a violí

L’aspirant presentarà 5 peces de lliure elecció, preferiblement de diferents èpoques i estils.
Els estudis tècnics proposats (exercicis pràctics de la Part A) serviran com a referència del nivell requerit.

 

 

* Notes:

· Les obres d’aquesta llista són orientatives.

· També es poden aportar temes originals d’una semblança tècnica similar als temes de referència. Es valorarà que sigui una proposta creativa.

· És obligatori portar les partitures de tots els temes que s’interpretin, inclosos els exercicis tècnics.

· És obligatori identificar-se amb DNI/NIE o Passaport en les Proves d’Accés.

 



 5. Contingut de les proves i simulacres 



Share

Leave comment